Belang van linkbuilding

Ik weet zeker dat je veel “experts” hebt horen blaffen over het belang van link-building. Sommigen praten er onophoudelijk over en zijn zelfs bekend om hun hele ‘business model’ rond het concept te baseren (maak je geen zorgen, ik heb wat vriendelijk advies toegevoegd onder deze blog post!). Maar terwijl de meeste SEO zogenaamde experts die er zijn doordrammen over link-building in het algemeen, is er vaak weinig vermelding van waarom linkbuilding belangrijk is in het bijzonder .

Hoe beter de inhoud en het ontwerp van uw website, hoe groter de kans dat u links van andere websites zult aantrekken.

Link building is moeilijk. Het gaat niet alleen om het verkrijgen van links, het gaat om het verkrijgen van de juiste links, van de juiste plaatsen. De beste links komen van websites die:

  • relevant zijn voor uw website.
  • Populair zijn – met andere woorden, uw link zal een van de vele zijn op hun site, dus zorg ervoor dat het een van de honderd geweldige links is in plaats van een van slechts drie of vier even slechte links.
  • Hebben een goede autoriteit bij zoekmachines – dit betekent dat hun inhoud de moeite waard wordt geacht door zoekmachines en dat ze een hoge positie krijgen in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar dingen binnen hun vakgebied

Niet alle links worden door Google gelijk behandeld

  • Niet alle links zijn gelijk. Verschillende links van verschillende domeinen hebben een verschillende “linkwaarde” voor Google. De belangrijkste factor in de link waarde van elke link is de host domein autoriteit, of DA in het kort. Dit is een geaggregeerde metriek die de kwaliteit en algemene betrouwbaarheid van een website meet. Hoe hoger de DA, hoe waardevoller Google links van dat domein beschouwt – en daarom weegt het zwaarder bij het bepalen van hoe uw site zou moeten scoren.
  • U wilt zo vaak mogelijk gelinkt worden door relevante websites. Andere sterke indicatoren van de waarde van een link zijn: het onderwerp of de inhoudscategorie waarin de link verschijnt, hoe nauw de link verbonden is met uw eigen inhoud op uw website, en of de link al dan niet afkomstig is van een website die in hetzelfde land is gehost als u (dit legt meestal meer gewicht in de schaal).

Linkbuilding is moeilijker voor populaire websites.

Als je net begint, kan het relatief gemakkelijk zijn om links van andere websites te krijgen. Maar naarmate uw site aan populariteit en autoriteit wint, kan het moeilijker worden om websites naar uw site te laten linken. Dit komt omdat hoe populairder uw website is, hoe concurrerender linkbuilding wordt.

In veel gevallen is een van de gemakkelijkste manieren voor een nieuwe website om links op te bouwen het vragen om links van vrienden of lokale bedrijven. Dit soort links hebben altijd een lage waarde in termen van SEO, maar ze helpen uw site te voorzien van enige legitimiteit.

In het algemeen zijn de meest waardevolle backlinks die afkomstig zijn van grote en gezaghebbende sites zoals Huffington Post of The New York Times. Echter, omdat deze websites al zo veel verkeer en domein autoriteit hebben, is het niet waarschijnlijk dat u ze zult vinden die terug linken naar een nieuwe website, tenzij u betaalt voor gesponsorde content of beheerde advertentieruimte op hun pagina (wat we niet aanraden).

De zoekmachines gebruiken linkpopulariteit om plaatsing in zoekmachines te bepalen.

Linkpopulariteit is een zeer belangrijke rankingfactor, maar linkbuilding is niet hetzelfde.

Uw link populariteit is een maatstaf voor het aantal links dat naar uw site wijst. De zoekmachines gebruiken dit als onderdeel van hun algoritmes om plaatsing in de zoekmachines te bepalen.

Houd ook in gedachten dat er andere factoren zijn die worden gebruikt door de zoekmachines om plaatsing te bepalen, zoals keyword dichtheid en metatags.

linken naar kwaliteitsbronnen zal uw site helpen om meer gezag te krijgen in de ogen van Google

Een van de belangrijkste factoren als het gaat om SEO is het bouwen van gezaghebbende links naar uw website. Hoe meer relevante links van hoge kwaliteit er naar uw webpagina’s verwijzen, hoe groter de kans dat deze pagina’s hoger in Google komen te staan.

Dit is waar om een paar redenen. Ten eerste zal de hoeveelheid links die naar uw site wijzen, uw site helpen hoger in de rangschikking te komen. Echter, kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit en elke link-building strategie die hier geen rekening mee houdt is vanaf het begin gedoemd te mislukken.

Een goede link van een andere website (ook wel een “inbound link” genoemd) geeft aan dat uw pagina de moeite waard is om te lezen en interessante inhoud heeft die andere mensen willen zien. Dit vertelt Google dat uw pagina hoger in de zoekresultaten moet komen omdat het waardevol is voor gebruikers die zoeken naar informatie over het onderwerp.

Relevantie speelt ook een grote rol als het gaat om SEO rankings en idealiter wilt u dat uw inkomende links afkomstig zijn van websites in soortgelijke sectoren of die zich bezighouden met soortgelijke onderwerpen. Bijvoorbeeld, als u geïnteresseerd bent in online marketing, het krijgen van een link van een populaire marketing site zal veel meer bijdragen aan het verbeteren van uw rankings dan wanneer je een link van een online schoenenwinkel.

ajax-loader